الکترونیک، رباتیک و مکانیک

آموزش به زبان بسیار ساده و روان (از صفر تا بینهایت)

الکترونیک، رباتیک و مکانیک

آموزش به زبان بسیار ساده و روان (از صفر تا بینهایت)

الکترونیک، رباتیک و مکانیک

با سلام و عرض ادب خدمت هموطنان عزیز
در این سایت قصد داریم موضوعاتی که در حیطه الکترونیک ،مکانیک و برنامه نویسی ربات ها دارای جذابیت خاصی می باشد رو آموزش بدیم. امیدواریم که با نظرات شما عزیزان شاهد آموزشهای جامعی در این زمینه باشیم.
با تشکر

نویسندگان
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۱۱ ق.ظ

۳

با سلام

در این جلسه قصد داریم آی سی شیفت رجیستر74HC595 رو به طور کامل معرفی کنیم. اول اینکه این آی سی کارش چیه؟؟ فرض کنید قراره مثلا 18تا LED رو باهم روشن خاموش کنید خب برای روشن خاموش کردن این 18تا ما نمی تونیم 18تا از پایه های میکرو رو فقط به LED ها اختصاص بدیم!!! چون دیگه میکرو هیچ پایه ای براش نمیمونه که بتونیم بقیه چیزا مثل سنسورامون، کلید و... رو بهش وصل کنیم. کاری که این آی سی میکنه اینه که تعداد پایه ها رو افزایش میده و میتونیم خروجی هامون رو از این IC بگیریم و کاری به پایه های میکرو نداشته باشیم(فقط 3تا پایه میکرو رو به 74HC595 وصل می کنیم) یجورایی همون مالتی پلکسینگ رو برامون انجام میده.

همانطور که در شکل بالا می بینید این آی سی 16 تا پایه دارد که در زیر به معرفی اون پایه ها می پردازیم:

 

پایه VCC:

این پایه به ولتاژ 5 ولت وصل می شود.

 

پایه GND:

این پایه به ولتاژ 0 ولت وصل می شود.

 

پایه های Q0 تا Q7:

 

این پایه ها که 8تا هستن(آی سی 8 بیتی است) برای داده های خروجی هستند یعنی اگه ما هشت تا 0 و 1 بفرستیم همش پر میشه و این یعنی اینکه ما حداکثر 8تا LED رو میتونیم باهاش روشن خاموش کنیم.خب حالا اگه خواستیم 16تا LED رو خاموش روشن کنیم میایم و یکی دیگه هم کنارش استفاده می کنیم یعنی 2تا 74HC595 رو با هم سری می کنیم( پایه شماره 9 یعنی Q7ُ فقط برای اتصال چندتا از این ICها یه هم هست و بکار چیز دیگه ای نمیاد).

 

پایه DS:

اسم پایه از اسم انگلیسیش که مخفف Data Serial هست گرفته شده! خب همونطور که از اسمش پیداست داده های سریال یه دونه یه دونه میان توی IC. حالا این پایه زحمت میکشه و درب IC رو براشون باز می کنه!!! اگه 1 بود بهش میگه بیا تو. اگرم 0 بود بازم میگه بیا تو!!! کلا میگه مهمون حبیب خداست بیاین تو!!! البته اگه همه دسته جمعی خواستن بیان تو راشون نمیدادا !!! چون اینجا داده ها بصورت سریاله و یدونه یدونه میان تو نه بصورت موازی و دسته جمعی.

 

پایه SH-CP:

خب حالا که داده ها یکی یکی توسط پایه DS دارن میان توی خونه IC جا خوش میکنن قبلش باید در بزنن تا پایه DS بره در رو براشون باز کنه!!! چون اگه در نزنن کسی متوجه نمیشه که اونا پشت در هستن!!! البته خونه ما آیفون داره و همه 0 و 1 ها آیفون میزنن. به این در زدن و آیفون زدن اصطلاحا کلاک پالس یا همون پالس ساعت می گن. یعنی هر کسی سرساعت خودش بیاد. پایه SH_CP هم که مخفف

SHift register Clock Pulse هست و کارش تولید پالس برای این 0 و 1 هایی هست که میخان بیان تو IC.

 

پایه ST-CP:

خب بعد از اینکه هر 8تا مهمونامون اومدن توی خونه باید ازشون پذیرایی کنیم دیگه. نمیشه که مهمون دعوت کنی و بعدش فقط بهش بگی برو تلویزیون نگاه کن!!! خب حالا این مهمونای ما بعضیاشون 0 هستن و بعضیاشون 1هستن. مشخصه که 0 غذا نمیخاد ولی 1 غذا میخاد. البته غذای اینا کوکو سبزی نیستا!!! غذاشون ولتاژه. در اینجا میایم و به خانم خونه نشونشون میدیم ومیگیم که کدومشون غذا میخورن و کدومشون غذا نمیخورن!!! همین نمایش دادن کار پایه ST-CP هست. این پایه میاد و همه مهمونا رو به نمایش میزاره. هر کی صفره بهش میگه دست یه LED نزن و خاموش بمون چون ولتاژت صفره و اونایی هم که 1 هستن بهشون میگه که LEDتون رو روشن کنید.

 

پایه OE:

 

این پایه مخفف Output Enable هست یعنی اینکه با استفاده از این پایه میتونیم همه خروجی ها که همون Q0 تا Q7 هست رو فعال یا غیر فعال کنیم. خب حالت عادی اینه که ما دوست داریم این پایه همیشه فعال باشه تا هر وقت ما دلمون خواست LEDهامون خاموش روشن کنیم و برای همیشه شرش کم بشه. برای اینکار کافیه یه زمین وصلش کنیم و وقتی ولتاژش صفر بشه دیگه کاری باهامون نداره و خروجی هامون هم همیشه فعاله!!! دقت کنید اگه این پایه رو به ولتاژ5ولت وصل کنید دیگه کلا خروجی هامون غیرفعاله!!! خب حالا این سوال پیش میاد که چرا از توی IC حذفش نکردن وقتی فایده ای نداره!!!  جواب اینه که یه موقع هست دوست دارید نور همه LEDها رو با هم کم و زیاد کنید اونموقع هست که این پایه به کمکتون میاد.فقط کافیه اونو به یکی از پایه های PWM وصلش کنید تا هرچقدر دوست داشتید نور همرو کم و زیاد کنه.

 

پایه MR:

این پایه مخفف Master Reset است. از اسمش هم پیداست که برای ریست کردن است. این پایه هم در حالت عادی کاری باهاش نداریم و اگه به ولتاژ 5 ولت وصلش کنیم اونم کاری با ما نداره. ولی یه موقع اگه خواستیم کل خروجی هامون رو پاک کنیم و از نو بنویسیم کافیه این پایه رو به زمین وصل کنیم و یه پالس بدیم و همه چی ریست میشه.

 

جمع بندی:

 

1-در حالت عادی پایه 9به هیچ جایی وصل نمی شود.

2-پایه OE را به زمین وصل می کنیم.

3-پایه MR را به ولتاژ 5ولت وصل می کنیم.

در صورتی که نیاز به راه اندازی تعداد بیش از 8عدد LED داشتیم(مثل تابلو روان ها) مثلا 16 تا یا 24 تا یا بیشتر کافی است که پایه های مشابه تمام ماژول ها را به هم متصل کنیم و پایه 9 یا همان Q7ٌ را به DS ماژول بعدی وصل کنیم. 

 

اگر از نوع SMD خواستید استفاده کنید پیشنهاد می کنم از ماژول زیر که به صورت بسیار زیبا طراحی شده استفاده کنید:

 


 

 دقت کنید که در عکس بالا براحتی همه پایه های خروجی را به پایه های ورودی بعدی وصل می کنیم.به شکل زیر دقت کنید که تعداد زیادی از این ماژول به هم متصل هستند.

 

 

در پناه حق باشید

 

قاسم قاسمی

نظرات  (۳)

محححححشررررر بووووود💓💓مرررسی جدا اجرتون با امام زمان هیجا به این خوبی نبووود
بسیااار عالی
خیلی عای بود اجرت با امام زمان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی